آوای لیان

عزاداری سنتی بوشهر

آوای لیان

عزاداری سنتی بوشهر

شب ۲۱ رمضان سال ۸۷

سلام دوستان.
در ابتدای این پست جا داره من یک معذرت خواهی از دوستان بابت دیر آپدیت کردن پست شب بیست و یکم داشته باشم. 
برای این پست هم از سه مسجد امام (ناخدا)،بهبهانی(مهیمنی) و دهدشتی(گراشی) واحدها و نوحه هایی آماده کردم که امیدوارم مورد قبول دوستان قرار بگیره. 
 
 مسجد امام 
در مسجد امام که زودتر از بقیه مساجد مراسم سینه زنی برگزار میشه آقای دشتی فرد سینه را با نوحه باز پیمانه دل گشته لبالب از خون آغاز کرد و بعد از آن نوحه جدیدی اجرا کردند که می تونید از لینک زیر اونو دانلود کنید."در عکس بالا بیت اول نوحه روی پارچه مشکی نوشته شده بود تا سینه زنان از روی اون بتونند بهتر نوحه رو جواب بدند." 
 
این هم واحد جدید ناخدا که آهنگ خیلی آشنایی داشت 
 
 
دومین مسجدی که رفتم مسجد بهبهانی بود با نوحه خوانی آقای مهیمنی که در این شب اهالی مسجد بهبهانی شال بارانش کردند. 
 مسجد بهبهانی شب 21 رمضان 1387
آقای مهیمنی هم در این شب به اجرای واحد شام دلتنگی پرداختند و یک زیر واحد عربی که اکثر مواقع بعد از واحدهاش می خونه رو هم چاشنی کار کرد و سینه بهبهانی تمام شد. 
جا داره از مسئولین و هیات امنای این مسجد با سابقه و معروف بوشهر درخواست کنیم که یک خورده به بازسازی این مسجد اقدام کنند" خصوصا صحن سینه زنی که خیلی نامناسبه و همچنین بلندگوها و سیستم صوتی این مسجد که خیلی روی صدای نوحه خوان خوش صدای این مسجد تاثیر داره. 
و آخرین مسجدی که در این شب توفیق حضور در آن داشتم مسجد دهدشتی بود که مراسم آن خیلی دور وقت هم برگزار شد. در این شب هم مثل شبهای 19و20 آقای گراشی با اجرای همصدایی پسرش "مجتبی گراشی" اینبار به اجرای کامل واحد جدیدی که برای مراسم امسال آماده شده بود پرداختند. 
 مسجد دهدشتی شب 21 رمضان 1387
 نکته جالب و تازه دیگه که امسال تو مسجد دهدشتی به چشم آمد نصب شدن 4تا دستگاه خنک کننده در 4گوشه صحن سینه زنی بود که نشان دهنده اهمیت دادن مسئولین و هیات امنای محل به مسجد محلشان می باشد. 
واحد"شیعیان امشب علی را غرق در خون می کنند" اجرای گراشی و پسرش 
در مورد اجرای دو صدایی و همصدایی حاج مصطفی گراشی و پسرش صحبت های زیادی شده و نظرات چند تن از دوستان نیز در کامنت های وب لاگ دیدم. من در این مورد نظری نمی دم فقط به زودی یک نظر سنجی در مورد این قضیه در وب لاگ قرار می گیرد. 
 
مرواتون همه ساله

شب ۱۹ و ۲۰ رمضان سال ۱۳۸۷

سلام دوستان. 

برای این پست مراسم سینه زنی شب ۱۹ و ۲۰ رمضان در مسجد دهدشتی رو براتون آماده کردم. 

  


نکته جالب تو شب ۱۹ مسجد دهدشتی نوحه خوانی پسر حاج مصطفی گراشی با نوحه "قتل شاهنشه کون و مکان است" و اجرای دو صدایی یا همصدایی واحد " سحرگاه " حاج مصطفی و پسرش (مجتبی گراشی) بود که خیلی در نظر سینه زنان جالب و بدیع می آمد.
 

دانلود واحدشب 19 رمضان "سحرگاه" اجرای همصدایی حاج مصطفی گراشی و مجتبی گراشی 

 

در شب 20 رمضان هم واحد آه کامشب توسط آقای گراشی اجرا شد و برای واحد دوم باز شاهد اجرای همصدایی او با پسرش اینبار با اجرای تمرینی واحد جدیدی که قرار بود شب 21 اجرا شودبودیم. 


دانلود واحد شب 20 رمضان "آه کامشب" | حجم 1.6مگابایت | زمان:7:05 | فرمت MP3 

 

دانلود واحد دوم شب 20 رمضان "شیعیان امشب علی را غرق در خون می کنند"

 

این هم یک نوحه ایمان میرشکاری با شعری از هادی محمودی فرد نوحه سرای خوب بوشهری  

نوحه ایام شهادت حضرت علی(ع) "شیعه زن بر سر"حجم:4مگابایت | زمان:8:49 | فرمت: MP3