آوای لیان

عزاداری سنتی بوشهر

آوای لیان

عزاداری سنتی بوشهر

زینب از سوز جگر

با سلام خدمت دوستان گرامی.
چند وقتی هست که بحث هایی در مورد یک واحد قدیمی از بوشهر معروف به "زینب از سوز جگر" مربوط به ایام محرم پیش اومده که لازم دیدم هر چند با تاخیر اخبار مربوط به آن را در وبلاگ قرار بدم.  

مرثیه "زینب از سوز جگر" با صدای رضا صادقی
از آلبوم "سلام آقا" | انتشار: محرم 1388

  
بقیه در ادامه مطلب
«مرثیه» همان نوحه «زینب از سوز جگر» است؛
اعتراض شریفیان به ذکر نادرست منبع ملودی بومی «سلام آقا» 

شریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس گفت: این نوحه که در قطعه دوم آلبوم سلام آقا به آهنگسازی و خوانندگی رضا صادقی و با عنوان مرثیه به چشم می‌خورد، یکی از قدیمی‌ترین نوحه‌های بوشهر است که با شعری از سیدمحمد محزون با عنوان «زینب از سوز جگر» توسط نوحه سرایان قدیم بوشهر اجرا شده است.
وی ادامه داد: این نوحه جزء ملودی بومی این منطقه و منصوب به ناخداعباس دریانورد است که تا به حال بارها و بارها اجرا شده اما متأسفانه در این آلبوم که به تازگی توسط دنیای هنرهای تصویری منتشر گردیده نه تنها اسمی از نوحه بوشهر و نه شاعر و اجرا کننده آن آورده شده بلکه آن را ساخته رضا صادقی عنوان کرده است.
این نوازنده سازهای بومی بوشهر بیان داشت: این نوحه ها جایگاه مقدسی در فرهنگ ما دارند و جزء نوحه‌های واحد محسوب می‌شوند بر این اساس اعتراض من به نمایندگی از اهالی این نوع موسیقی است. در واقع اعتراض ما برای خواندن نوحه‌های بوشهر توسط دیگر خوانندگان و از جمله رضا صادقی نیست بلکه اعتراض ما به عدم عنوان کردن اینکه اثر متعلق به چه کسی است .
شریفیان در خاتمه خاطرنشان کرد: من از کسانی که مسئولیت این کار را به عهده دارند خواستار رسیدگی به این اتفاق نادرست هستم. 

خبرگزاری فارس: در پی انتشار آلبوم سلام آقا و جای گرفتن یکی از نوحه‌های قدیمی بوشهر در این اثر منصوب به رضا صادقی، محسن شریفیان پژوهشگر موسیقی بوشهر نسبت به این اقدام اعتراض کرد.

منبع: خبرگزاری فارس


پاسخ رضا صادقی به اعتراض شریفیان: خوشحال می شوم با سند مشخص کنید که این کار مربوط به چه کسی بوده

مجله موسیقی ایرانیان - ابراهیم مولائی: در پی انتشار آلبوم «سلام آقا»، محسن شریفیان پژوهشگر موسیقی بوشهر طی گفتگویی با خبرگزاری فارس،  نسبت به اینکه در این آلبوم عنوان نشده بود قطعه «مرثیه» متعلق به چه کسی است اعتراضی داشت  ، که رضا صادقی خواننده این قطعه در گفتگو با خبرنگار  مجله موسیقی ایرانیان توضیحاتی داده است .

رضا صادقی درباره این موضوع به مجله موسیقی ایرانیان گفت: « در ابتدا باید بگویم خوشحال هستم که توانستم نوحه سرایی موقر و قدرتمند جنوبی را در آلبوم «سلام آقا» ارائه کنم. البته باید توضیح بدهم که جنوبی که از آن اسم می برم صرفا بندرعباس نیست بلکه تمام شهرهای جنوبی است، و اما در رابطه با صحبت های آقای شریفیان باید توضیح بدهم که اگر اسم خاصی نسبت به شاعر و یا  کسی که این قطعه را خوانده، نبردم به این دلیل بود که برای من مستند و موثق نبود که فضا و صاحب اثر این کار مربوط به چه کسی است، خیلی ها فضای این کار را مربوط به میناب، بعضی های دیگر مربوط به بوشهر و ... می دانند. البته از طرفی دیگر هم این نوع فضاها وقتی به مرحله ارائه می رسد صاحبان زیادی پیدا می کند، به خاطر همین بنده نتوانستم برای این قطعه به اسم خاصی اشاره کنم و این کار را با نام «مرثیه» در آلبوم قرار دادم.»

صادقی در ادامه افزود: «من تنها هدفم این بود که بگویم نوحه سرایی ما جنوبی ها یک نوع ریتم خاص و ضرب آهنگ قوی دارد. اما اگر آقای شریفیان این موضوع را موثق می دانند و بطور موثق از این موضوع با خبر هستند، من با کمال میل خوشحال می شوم اعلام کنم این اثر متعلق به چه کسی است ، چون اگر تایید شود که این اثر از خود جنوب نمو گرفته و رشد پیدا کرده برای من افتخار بزرگیست که برای این نوع خواندن شاگردی کرده ام. از آقای شریفیان هم برای این نکته بینی خیلی سپاسگذارم و اگر با سند موثق به بنده مشخص کنند که اصل این کار، مربوط به چه فضا و چه کسی بوده، آن را حتما در هر مصاحبه ای که امکانش باشد اعلام می کنم و با افتخار هم البته این موضوع را اعلام خواهم کرد.»

گفتنیست ، آلبوم « سلام آقا » با صدای رضا صادقی، محمد علیزاده، مهدی یغمایی و محسن چاووشی و با تهیه کنندگی رامین بصیرت نیا با 10 قطعه ، به مناسبت ایام محرم منتشر شده بود.

منبع: مجله موسیقی ایرانیان

نظرات 7 + ارسال نظر
مصطفی جمعه 25 دی 1388 ساعت 04:02 ب.ظ

در پی انتشار آلبوم «سلام آقا» توسط «رضا صادقی» و اعتراض محسن شریفیان پژوهشگر موسیقی بوشهر نسبت به اینکه در این آلبوم عنوان نشده بود قطعه «مرثیه» متعلق به چه کسی است رضا صادقی خواننده این قطعه توضیحاتی داده است.

به گزارش «خلیج فارس»؛ رضا صادقی درباره این موضوع گفت: در ابتدا باید بگویم خوشحال هستم که توانستم نوحه سرایی موقر و قدرتمند جنوبی را در آلبوم «سلام آقا» ارائه کنم. البته باید توضیح بدهم که جنوبی که از آن اسم می برم صرفا بندرعباس نیست بلکه تمام شهرهای جنوبی است.

وی که با سایت خبری موسیقی ایران گفتگو کرده، افزود: در رابطه با صحبت های آقای شریفیان باید توضیح بدهم که اگر اسم خاصی نسبت به شاعر و یا کسی که این قطعه را خوانده، نبردم به این دلیل بود که برای من مستند و موثق نبود که فضا و صاحب اثر این کار مربوط به چه کسی است، خیلی ها فضای این کار را مربوط به میناب، بعضی های دیگر مربوط به بوشهر و ... می دانند. البته از طرفی دیگر هم این نوع فضاها وقتی به مرحله ارائه می رسد صاحبان زیادی پیدا می کند، به خاطر همین بنده نتوانستم برای این قطعه به اسم خاصی اشاره کنم و این کار را با نام «مرثیه» در آلبوم قرار دادم.

صادقی در ادامه افزود: من تنها هدفم این بود که بگویم نوحه سرایی ما جنوبی ها یک نوع ریتم خاص و ضرب آهنگ قوی دارد. اما اگر آقای شریفیان این موضوع را موثق می دانند و بطور موثق از این موضوع با خبر هستند، من با کمال میل خوشحال می شوم اعلام کنم این اثر متعلق به چه کسی است، چون اگر تایید شود که این اثر از خود جنوب نمو گرفته و رشد پیدا کرده برای من افتخار بزرگیست که برای این نوع خواندن شاگردی کرده ام. از آقای شریفیان هم برای این نکته بینی خیلی سپاسگذارم و اگر با سند موثق به بنده مشخص کنند که اصل این کار، مربوط به چه فضا و چه کسی بوده، آن را حتما در هر مصاحبه ای که امکانش باشد اعلام می کنم و با افتخار هم البته این موضوع را اعلام خواهم کرد.

گفتنی است، آلبوم «سلام آقا» با صدای رضا صادقی، محمد علیزاده، مهدی یغمایی و محسن چاووشی و با تهیه کنندگی رامین بصیرت نیا با 10 قطعه ، به مناسبت ایام محرم منتشر شده بود که اخیرا اعتراض شریفیان نوازنده و پژوهشگر موسیقی بوشهر ومداحان وعاشقان اهلبیت را درپی داشت که به اعتقادایشان صادقی در اثر «مرثیه» یکی از قدیمی‌ترین نوحه‌های بوشهر با عنوان «زینب از سوز جگر» را بدون عنوان و سابقه آن به نام خودش اجرا کرده است.

هادی جمعه 25 دی 1388 ساعت 08:17 ب.ظ

سلام علی ، مرسی از این که اطلاع رسانی کردی .

سعید شنبه 26 دی 1388 ساعت 02:53 ب.ظ http://bakhsho.blogfa

با سلام
باید بگویم این ضعف ما بوشهریهاست که هنر و منابع خود را با کمک از بزرگتر ها و قدیمی ها و روایت ایشان به ثبت نمی رسانیم همه میدانند که این نوحه ها از شهر نوحه خیز بوشهر انتشار شده و اصالت این شهر در اجرای این نوحه ها بیشتر از هر کجای دیگر است هم چنان که در کتاب آقای وحدتیان آمده است و میتواند سندی باشد و بسیاری دیگر از بزرگتر های بوشهری ما که سن پدر بزگ آقای صادقی را دارند این نوحه را از حفظ هستند

رضا.ن شنبه 26 دی 1388 ساعت 08:16 ب.ظ

سلام
با اجازه همه بزرگترها وکارشناسهای محترم میخواستم مطلبی را یادآوری کنم که به این سبک نوحه یا واحد
(زینب از سوز جگر)بحرالطویل میگویند. دوستان اگر اطلاعاتی در این زمینه دارند ممنون میشم راهنمایی کنند.

رضا.ن شنبه 26 دی 1388 ساعت 09:24 ب.ظ

با سلام مجدد
علی آقا از حسین کشتکار خبری داری؟ میگن امسال از طرف ایرانیهای مقیم کویت دعوتش کرده بودندکه محرم در آنجا نوحه بخونه.لطفا اطلاع رسانی کنید.ممنون

بله همینطوره.
آقای حسین کشتکار به دعوت ایرانی های مقیم کویت دعوت بودن و تاسوعا و عاشورای امسال در اونجا اجرا داشتن.
من هم غیر مستقیم و از دوستان نزدیک ایشون شنیدم
جهت توضیحات بیشتر می تونید از طریق وبگاه شخصی آقای کشتکار با آدرس www.hoseinkeshtkar.blogfa.com مستقیم با خودشان مکاتبه داشته باشید

م دوشنبه 28 دی 1388 ساعت 03:46 ب.ظ http://www.valfajr.ir

وقتی گراشی و بقیه سنت بوشهر را خراب کنند از رضا صادقی چه انتظاری دارید

!!؟؟ منظورتون رو متوجه نشدم
اگه ممکن هست بیشتر توضیح بدین

رضا.ن دوشنبه 28 دی 1388 ساعت 04:41 ب.ظ

علی آقا سلام
آیا منظور شما ازآهنگ نوبت جنگ در (پرانتز) که برای واحد زینب از سوز جگر قید کردی این است که این واحد با این آهنگ خوانده میشودiii؟؟؟

شتباه بود.
درست شد.
ممنون از تذکرت رفیق

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد