آوای لیان

عزاداری سنتی بوشهر

آوای لیان

عزاداری سنتی بوشهر

مصاحبه با آقای محمود موجی

با سلام.
همانطور که قول داده بودم در این وب قصد دارم مصاحبه هایی رو با شخصیت ها و بزرگوارانی که به هر نحو در دستگاه ابا عبدا... (ع) و اهل بیت خدمت می کنند داشته باشیم.
در این پست مصاحبه ای با آقای "محمود موجی" یکی از نوحه سراهای معروف استان که چندی قبل به صورت کتبی انجام دادم رو خدمت دوستان ارائه می کنم.
بی شک محمود موجی را باید از جمله نوحه سراهائی دانست که تأثیر زیادی در سینه زنی سنتی بوشهر داشته اند.
آقای موجی با اشعارش حال و هوای تازه ای به این فضای معنوی بخشید. 

 

شام دلتنگی، سید و سالار دین، می رود شهزاده اکبر، شام عاشورا و ... که آوازۀ آنها حتی تا کشورهای مسلمان اطراف و حوزه خلیج فارس نیز رسیده است از جمله اشعار معروف ایشان می باشد.
در زیر شما را به مصاحبه ای که اخیرا با این بزرگوار انجام داده ایم دعوت می کنم. 

 

  

دریافت فایل PDF مصاحبه 

لینک کمکی:فایل PDF مصاحبه 

  

به نام خدای حسین آفرین

در ابتدای مصاحبه از خودتان بنویسید.

حقیر محمود موجی، اهل و ساکن بوشهر، دارای لیسانس حسابداری، کارمند بخش درمان تامین اجتماعی، متاهل، دارای دو فرزند (دختر و پسر) هستم؛ مرحوم پدرم به مدت بیش از 32 سال خادم و پیشخوان حسینیه سیدمحمد واقع درکوی بلبلی ها(سنگی) بود و به شهادت دوستان، آشنایان و همسایگان بی ادعائی وصداقت و اخلاص وی درخدمت به اهلبیت عصمت وطهارت علیه السلام زبانزد بود. 

به غیر از نوحه سرایی و شعر، کار هنری دیگری هم انجام می دهید؟ 

درحال حاضر به غیر ازسرودن شعر به هیچ کار هنری دیگری اشتغال ندارم اما سالها کار تئاتر، داستان نویسی و نمایشنامه نویسی را انجام داده ام. 

...برای خواندن ادامه مصاحبه روی ادامه مطلب کلیک کنید

توجه و اهمیت به هنر در استان بوشهر را چگونه می بینید؟

"مدینه گفتی و کردی کبابم!" من وضعیت هنر دراستان را در مقاله ای تحت عنوان "نامه ای به تهران دردانه" درسال 1365 در روزنامه کیهان تشریح نمودم و صد افسوس که بعد از گذشت 23 سال اگر امروز هم قصد چاپ آن مقاله را داشته باشیم می توان آنرا بدون کوچکترین ویرایش (ویرایش تعدیلی) چاپ نمود! خوشبختانه دراستان استعدادهای بسیار خوبی داریم در همه زمینه ها اما متاسفانه وقتی درسیستم اداری می افتند "برابرمقررات!" دمار ازروزگار هنرمند درمی آورد همین است که ارائه هنرمند ازسوی استان به سبد هنری کشور بسیار کم است به عنوان مثال همین کاری که آقای کشتکار ساختند بنام "سرگشته" نه تنها درکشور که حتی درکشورهای همسایه تا همین الان هم به عنوان آهنگ موبایل مورد استفاده قرار می گیرد اما ازسوی مرکز دست اندرکار هنری استان برای ارائه کارهای بعدی ایشان چه کمکی به وی شد؟ دراین زمینه حتی بندرعباس از ما جلوتر است مرحوم عبداللهی چطور یک هنرمند ملی شد؟ یا آقای صادقی؟ متاسفانه متولیان هنر در استان هنرمند نیستند بلکه کارمند اداره هستند! نتیجه اش هم همینی می شود که می بینیم کارمند ازحقوقش ناراضی ، هنرمند از سازمان متولی هنر و نتیجه...!

چند ساله که در زمینه شعر (مدیحه و نوحه سرایی ) مشغول فعالیت هستید؟

من ازسال 56-55 با تئاتر کار هنری ام شروع شد بعداز آن همزمان داستان و شعر هم به آن اضافه شد از سال 63 عطای تئاتر را به لقایش بخشیدم و فقط شعر را دنبال کردم تا اینکه درسال 74 طی آشنائی با استاد گرامی جناب آقای خرمائی وارد عرصه نوحه نویسی گردیدم یعنی حدود 15 سال است که مدال پرافتخار نوکری اهلبیت علیه السلام را به گردن آویختم و اگر خدا قبول کند شدم شاعر اهلبیت علیه السلام .

از چه نوحه ای کار نوحه و مدیحه سرائیتان را آغاز کردید؟

اولین کاری که از حقیر آهنگ گذاری و اجرا شد واحد وفات پیمبر(ص) با مطلع "عجب هنگامه ای برپاست امشب" است که توسط استاد آقای خرمائی آهنگ گذاری و توسط استاد حاج آقای گراشی اجرا گردید.

فرق نوحه یا  شعر قبل از انقلاب و بعد از انقلاب و در حال حاضر چگونه است؟ آیا به نظر شما اصلا تفاوتی داشته؟ اگر داشته چگونه و در چه مواردی بوده؟

پاسخ به این سوال خیلی طولانی خواهد بود اما بطور مختصر می توان گفت اشعار نوحه های قبل از انقلاب برخلاف قوت آهنگ از فقر شعری رنج می برد که من به خاطر جلوگیری از اطاله کلام از ورود تخصصی به این مقوله خودداری می کنم. البته کثرت و تنوع منابع در بعد از انقلاب یکی از عمده عوامل تقویت مضامین نوحه و واحدها می باشد اما در حال حاضر هم متاسفانه گاها از اشعار سست و کم مایه استفاده می گردد اما بحمدا...  این رویه ثابت نیست؛ نتیجتا اشعار نوحه و واحد بعد از انقلاب دارای مضامین قوی تری است.

چه نکاتی باید در اشعار نوحه یا واحد مد نظر باشد (ویژگی های اشعار نوحه و واحد)؟

نکاتی که باید در یک شعر نوحه یا واحد الزاما بایستی مد نظر باشد را می توان به شرح زیر طبقه بندی نمود:الف- با واقعیات تاریخی منطبق باشد، یعنی اینکه از دروغ پردازی شدیدا پرهیز نمود.ب- شان والای اهلبیت علیه السلام در اشعار رعایت شود، خدای نکرده اشعار، توهینی به اهلبیت نباشد؛ رعایت این مقوله هم مستلزم این است که از سیره و روش زندگی پر برکت آن بزرگواران آگاهی کامل وجود داشته باشد.ج- اشعار علاوه بر اینکه از محتوا و فضای قوی برخودار باشد سلیس، روان و همه فهم باشد. یعنی از پیچیدگی های ساختاری شدیدا پرهیز نمود. این بدان معنا نیست که اشعار آبکی باشد! اما شعری که تنوع مخاطب دارد و از همه طیف های اجتماعی شنونده آن است الزاما بایستی آنقدر قوت داشته باشد که بتواند رضایت نسبی همه گروههای فکری اجتماع را در پی داشته باشد.ذکر این نکته هم ضروری است که موارد مذکور عقاید شخصی حقیر است و امکان دارد دوستان دیگر دگرگونه بیندیشند! 


نوحه "این آخرین دیدار زینب با حسین است"
از نوحه های جدید آقای موجی در محرم امسال 

اشعار و نوحه های سفارشی هم کار می کنید (به طور مثال یک متن ادبی یا به اصطلاح مِر به دست شما برسد و بر اساس آن شعر تنظیم کنید) یا خود شما از همون اول بر اساس اون حال و هوایی که  خودتون دارید اشعار رو می سرایید؟

 "شعر جوششی است نه کوششی" اما در ارتباط با این سوال که اشعار سفارشی کار می کنم یا نه بایستی به عرض برسانم معمولا رویه کار ما به این شکل است که قصد می کنیم امسال واحدی در ارتباط با حضرت علی اکبر داشته باشیم یا فلان نوحه خوان یا آهنگ ساز درخواست می کند شعری برای محرم یا اربعین داشته باشد اما اینکه من بتوانم نیاز محرم یافلان مناسبت وی را تامین کنم یا نه بسته به حالی است که دست می دهد چه بسیار درخواستهائی که اجابت نشده است !

در زمان قدیم (مثلا در زمان مرحوم بخشو) چگونه اشعار نوحه سروده می شد؟

از وضعیت سرودن شعر در زمان قدیم اطلاع ندارم اما در مجموع و قاعدتا سرودن در همه ازمنه به یک شکل است.

برای بیان یک شعر چه حالتی باید رخ دهد تا آن شعر بر ذهن جاری شود؟

معمولا حال با قال قابل انتقال نیست! اینکه چه احوالاتی بر شاعر مستولی   می شود در بیان آوردنش کار ساده ای نیست فقط همین قدر بگویم که وقتی حال شعر می آید حتی خواب را از شما می گیرد! پای سفره باشید یا درحال رانندگی، وقت خوابیدن باشد یا درحال دیدن برنامه ای تلویزیونی فرقی نمی کند هرکاری که در دست دارید باید زمین گذاشته به سرودن بپردازید؛ مثل جوشش چشمه ای از دل زمین. گاها بادیدن یک اتفاق ساده این حال می آید بقول مرحوم فریدون مشیری: من که از پژمردن یک شاخه گل، از نگاه ساکت یک کودک بیمار حتی قاتلی بردار اشک در چشمان و بغضم درگلوست! حال شعر با هرحادثه ای، به هر بهانه یا بی بهانه می آید مهم این است که از حال ایجاد شده نهایت استفاده به عمل آید.

در وادی شاعری برخی ابیات بر دل سراینده شعر می شینه. شما در بین اشعارتان آن شعر یا بیتی که ( به اصطلاح شاه بیت) خیلی به دل خودتان نشسته کدام شعر  بوده؟

مطمئنا همینطور است برخی از اشعار امکان دارد برای شاعر جذابیت خاصی داشته باشد. برای من دربین اشعار دوران دانشجوئی شعری است بنام شکست که خیلی این شعر را دوست دارم و چند بیت آنرا تقدیم می کنم:

آمــدم تـاعـشـق را مـعـنـا کنم امــا نــشـد 

در سکوت سینه اش غوغاکنم اما نشد

سر به روی شانه اش اندازم و درگوش او 

نـرم نـرمـک عشق را نجوا کنم اما نشد

آمـدم بــا چشم مجنون پــریشان و حـزیــن 

دیــده را دزدیــده بـر لیلا کنم اما نشد

مــن در ایـن آشـفـتـه بــازار محبــت آمـدم 

سـادگــی را با صفا ســودا کنم اما نشد

...

بی وداعی رفت آن غــارتـگر دل بعد از او 

آمـدم تا خویش را پیـدا کنم اما نشد!

درمیان اشعار نوحه و واحد نیز از شعر "عجب هنگامه ای برپاست امشب" و "بازماتم عرش اعلاراگرفت" و "شام دلتنگی " ، "شام عاشورا " وچند واحد دیگر!!!

شما در بین شعرای گذشته و معاصر با شعرهایتان، با کدامیک از آنها ارتباط برقرار و از آنها در سرودهایتان تبعیت کرده اید؟

من عاشق غزلهای حافظ وبیدل دهلوی و همچنین اشعار عمان سامانی هستم و از شعرای معاصر هم اشعار مرحوم فریدون مشیری را بسیار دوست دارم. 

 سبک شعری خاصی دارید؟

خیر سبک خاصی از شعر را دنبال نمی کنم. 

نوحه "بهر جانبازی شبه پیغمبر "
از نوحه های جدید آقای موجی در محرم امسال 

 

آیا می توان از شعر نو و سبک های شعری جدید نیز در سرودن نوحه استفاده کرد ؟

متاسفانه بسیاری از افرادی که شعر نو یا سپید کار می کنند بواسطه عدم شناخت دقیق از قواعد شعر کلاسیک و نو ضربات بسیار سنگینی بر پیکره شعر نو وارد کرده اند خیلی ها بجای شعر معما طرح می کنند به اعتقاد من کسی که می خواهد شعر نو بسراید حتما بایستی مدتی در شهر اشعار حافظ و سعدی و مولانا سکونت کرده باشد بعد رحل اقامت درشهر شعر نو بیفکند! علی ایحال بستگی به آهنگ گذاری دارد .

اگر شعر و نوحه ای از لحاظ فنون ادبی دارای ضعف باشد آیا قبل از اجرا هیأت (مثلا هیأت مداحان) یا اشخاصی هستند که آن را کنترل کنند تا اشکالات آن رفع شود؟ در این زمینه شما و دیگر شعرا چگونه عمل می کنید؟

متاسفانه خیر البته بعضی از دوستان به واسطه ارادتی که از بنده نسبت به خودشان سراغ دارند و همچنین محبتی که به حقیر دارند گاهی اشعار را برای دیدن و... می آورند اما این کار دوستانه است تا الان این رویه حاکم نبوده که دلایل متفاوتی دارد و پرداختن به دلایل نه در خور مجال کوتاه ماست و نه آنچنان که کسی را نیاز آرد!

آیا اشعار سروده شده برای نوحه خوان های خاصی فرستاده می شوند یا اینکه شاعر در اختیار مداحان قرار می دهد و آنها خودشان به انتخاب خودشان مشخص می کنند که کدام را اجرا کنند؟

نه شعر برای نوحه خوان خاص سروده می شود. همانطور که در سوالات قبلی به عرض رساندم معمولا سفارش کار داده می شود من تا الان افتخار این را داشته ام که علاوه بر همکاری با استاد ارجمند و سرور بزرگوارم جناب حاج آقای گراشی با مداحان مخلص اهلبیت علیه السلام حاج آقای صفائی، حاج آقای دشتی فر(ناخدا)، جناب آقای ملاح زاده، آقای امیرکردی زاده، آقای وزان و دوست عزیزم آقای میرشکاری نیز در این وادی مقدس همکاری نموده ام.

آیا شما با انجمن های شعر در استان و یا جاهای دیگر مرتبط و عضو می باشید؟

خیر.

اگر کسی بخواهد مثل شما یا سایر شعرا شعر بگوید باید چه چیزی را در خودش تقویت و روی چه مواردی کار کند؟

خوب قائدتا ابتدا بایستی ذوق و استعداد ذاتی وجود داشته باشد؛ بعد از آن به قول شهید دکتر شریعتی بخوان و بخوان و بخوان و بنویس ! به اعتقاد حقیر مطالعه بهترین روش برای توفیق است اگر قرار است در زمینه تخصصی اهلبیت باشد علاوه بر مطالعه شعر، شناخت کامل تاریخ زندگی اهلبیت علیه السلام هم تاریخ توصیفی و هم تاریخ تحلیلی لازم و ضروری است.

شما بیشتر اشعارتان در رابطه با اهل بیت است. آیا تا به حال عنایاتی را از این بزرگواران به وضوح  لمس کرده اید؟

بحمدا... خیلی زیاد بیش از لیاقتم! اصلا ازکریم غیر از کرامت نیز انتظاری نیست؛ وچقدر کمک می کند به ادامه عاشقانه راه، این گوشه چشم آن بزرگواران؛ من حتی به شکلی پاسخ سوالم در ارتباط با اینکه کدامیک از نوحه و یا واحدها بیشتر مورد عنایت آن بزرگواران قرارگرفته است را هم دریافت کرده ام! 

  

نوحه جدید "زیر واحد شیعه از بهر خدا"
از اشعار جدید محمود موجی 

 

احساس شما وقتی که اشعارتان توسط مداحان در مساجد اجرا می شود چگونه است؟

دو حس متفاوت! زمانی که برای اولین بار قرار است واحد اجرا شود یک استرس و اضطراب عجیبی دارم حتی گاهی وقتی تا نیمه خوانده می شود آرزو می کنم دیگر ادامه پیدا نکند! خیلی از دوستان وقتی بعد از اجرا سوال می کنند چطور بود نمی دانم چه جوابی بدم چون اصلا من چیزی از اجرا نفهمیده ام! مگر اینکه بعدا برم خونه و چندین بار گوش کنم. البته این حس را خیلی ها دارند دوست عزیزم جناب آقای خرمائی نیز احوالاتش درزمان اولین اجرا مثل من است البته اجرای استادانه، مسلط و زیبای سرور گرامی جناب حاج آقای گراشی قدری بهم آرامش می ده اما خوب این استرس وجود داره، این را هم بگم که حتی نوحه خوانی که شعر دیگر دوستان را هم می خواد اجرا کنه من قدری استرس دارم و از خدا می خوام که کمک کنه خوب اجرا بشه اما اضطراب زمان اجرای کار خودم بی حد است.

اما حس دوم یک حس عزیز و دوست داشتنی است. حس لطیف و زیبای قبولی در آزمون ورودی اهلبیت علیه السلام. این که من هم اهلبیتی بشم این که خدا چقدر در حق من حقیر با اینهمه خطا و تقصیر لطف فرموده و مرا به عنوان یکی از عوامل برپا کننده مجالس اهلبیت قرار داده، اینکه اگه قبول بشه چه موهبتی نصیبم شده واهلبیت علیه السلام مرا به عنوان دوست خواهند شناخت گاهی اوقات ازعظمت موهبت و حقارت خودم خیلی گریه ام می گیره! وقتی فکر می کنم که حضرت زینب سلام ا...علیه قمر بنی هاشم یا علی اکبر علیهم السلام مرا از اهلبیت بدونند بغض و اشک گلو و چشمم رو صفا می دن! آخه تو قرآن اومده که حضرت ابراهیم فرموده: " فمن تبعنی فانه منی ومن یتولهم فانه منهم" هرکس از من تبعیت کند از من است و هرکس اهل کتاب را دوست بدارد و ولایت آنان را بپذیرد بدرستی که از آنان است.

و همچنین زمانی که حضرت نوح سلام ا... از خداوند خواست که فرموده ای خودت و اهلت را نجات می دهم پسرم را که اهل من است نجات بده "ان ابنی من اهلی" فرزند من اهل من است، خداوند فرمود: "انه ولیس من اهلک" او از اهل تو نیست. اهل هر گروه کسانی هستند که دل و عملشون با اون گروه یکی باشه اینه که زمان اجرا وقتی فکر می کنم که اگه مقبول درگاه خدا واقع بشه و یک بار آقا امام حسین یا بی بی حضرت زینب منو از اهلبیت خودشون بدونند دیگه از خدا جز تثبیت این موهبت هیچی نمی خوام .

معمولا برای ساخت شعر واحد و نوحه اول آهنگ آماده می شود بعد شعر ساخته می شود ( اشعار بر اساس ملودی و آهنگ تنظیم و سروده می شود) یا بالعکس؟

معمولا برای نوحه اول آهنگ ساخته می شه اما واحد نه من شعر را آماده می کنم بعد آهنگ گذاشته می شه.

نحوه همکاریتان با آهنگسازهایی که بر روی اشعار شما آهنگ می گذارند چگونه است؟

نمی دونم منظورت از نحوه همکاری چیه، من شعر رو که آماده کردم می دم آهنگساز اونهم کارخودش رو می کنه گاهی هم با توجه به نوع آهنگ تعداد ابیات را بیشتر می کنم یا مثلا در واحد حضرت قاسم "شیعه شورآفرین" اولین اوج روی بیتی قرار می گرفت که به نظرم اومد بیت تاثیر گذاری نیست به همین دلیل یه بیت دیگه رو سرودم تا اوج روی بیت "ناگهان از وسعت دریای نور" قرار بگیره.

نظر شما در مورد اجرای نوحه های موزیکال که طی چند سال اخیر مرسوم شده چیست؟

وا... فکر می کنم بعضی از کارها آنچنانی که باید از وزانت مورد نیاز برخوردار نیست و البته اشکالات دیگه ای هم داره اما در مجموع اگه قبل از ضبط و تثبیت با اهل فن و پیشکسوتان مشورت بشه و از نظرات کارشناسی و اصلاحی اون بزرگواران استفاده بشه بد نیست اما صد افسوس که ... !

چگونه شد که به سمت مدیحه و نوحه سرایی گرایش پیدا کردید؟ رابطه شما با شعر و ترانه چگونه است؟

من حدود سی ساله که به سرودن شعر مشغولم وحدود 15 ساله که وارد وادی مقدس شاعری اهلبیت شدم اونهم به توصیه یکی از دوستان و بواسطه آشنائی با سرور بزرگوارم جناب آقای خرمائی اما اینها همه ظاهر کاره بطن و ریشه اصلی در چیز دیگه ایه که "ناگفته بماند به !".

آیا در زمینه های دیگر شعر و یا ترانه هم کاری انجام داده اید؟

بله قبلا هم گفتم من اشعار زیادی دررابطه با موضوعات متنوع دارم خصوصا زمان دفاع مقدس خیلی از سروده هایم حال و هوای آن زمان و دفاع مقدس دارد، شعری در رابطه با شهید رئیس علی دلواری به لهجه محلی داشتم که سال 65 در برنامه اخلاق درخانواده خوندم با مطلع:

-خالو پاوه سرپا ویسه دواره وقت جنگن 

برنوه ریس علی افتاده هنو پر زفشنگن 

ذکر این مطلب را هم خالی از لطف نمی دونم که زمان دانشجوئی شعری داشتم با لهجه محلی که خیلی از دوستان از حفظ کرده بودند که چند بیتش را در زیر می آورم:

-فامو که خدا واسنتش خین تو دلم کِه(کرد)آسون چه ولم که(کرد)

خین تو جیگرم کرده وآخر شی گٍلُم که آسون چه ولم که

-موساده نمی فهمیدم ای دشمن جونن مو گیج و گِلَلو

صدبار خدا دونه گریخ تو بغلم که آسون چه ولم که

-مو پَخمه هِسُم فامو میفهی فَنِش خو بِلَد بی

یه بُرمِکو خَشواشیو پَسکَنگِ دلُم که آسون چه ولم که

-سیش رِنگ (آهنگ) می زدُم پِی دهنم مثل کوکیسو نخندین

تَش تو دلمن بار فراقش کِسِلُم که آسون چه ولم که

البته چند دوبیتی و یکی دوتا غزل هم به سفارش آقای کشتکار آماده کردم که در آلبوم "کویرخاطرات" ایشان موجود است و دوبیتی ها به نام "سرگشته" خوب تونست در کشور بین سنین، فرهنگ و سلایق مختلف جا باز کنه.

چه نوع و چه سبک موسیقی را گوش می دهید؟

من موسیقی سنتی و موسیقی محلی حتی از قبایل مختلف رو خیلی دوست دارم.

تا چه حد خودتان را در پیشرفت عزاداری سنتی بوشهر موثر می دانید؟

هیچ! به خدا تعارف نمی کنم من اعتقاد دارم عزاداری سنتی به گردن من حق دارد انشاءا... بتونم دینم را ادا کنم.

اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید؟ تفریحات شما چه هست؟ اهل ورزش هم هستید؟

به اعتقاد خانواده من بسیار تنبل هستم چون بیشتر اوقات فراغتم را در منزل یا لابه لای نوشته ها و کتابهایم می گذرونم یا پای تلویزیون.

در پایان این گفتگو اگر برای جوانان و آنهایی که می خواهند از طریق شعر و شاعری به جایی برسند مطلبی برای گفتن دارید بفرمایید.

من نمی خوام نصیحت کنم اما وصیت چرا ! برای جوانترها می گم اولین پله حرکت برای صعود و رفتن به سوی بالا لِه کردن و لجنمال کردن نفسه ! تکبر، خودبزرگ بینی، ریا و... از آفات راهند، عشق ورزیدن به اهلبیت عصمت و طهارت علیه السلام و خدا را همواره ناظر بر اعمال دیدن، اعتقاد داشتن به اینکه خدا این نعمت و موهبت بزرگ را به شما داده و خودتون هیچ قدرتی ندارید اونه که عزت و ذلت توی دستای پر قدرتشه، بعد از اون مطالعه مطالعه مطالعه! خوندن وخوندن وخوندن و نوشتن از رموز موفقیته؛ استفاده از تجارب بزرگان چه اونهائی که هستن چه اونهائی که درقید حیات نیستن اما آثاری از اونها بجا مونده، توکل وتوسل، خودسازی و احترام به همه و...

از همه عزیزان ممنونم وخالصانه التماس دعا دارم هر عزیزی که این نوشته رو می خونه برام دعا کنه چون واقعا محتاج دعای خیر شما پاکان و عزیزان درگاه الهی هستم. از آقای آزادان نیز بسیار سپاسگذارم. 

( اللهم ارزقنی شفاعتة الحسین یوم الورود و... ) 

با تشکر از قبول مصاحبه و وقتی که گذاشتید و آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون برای شما. 

 

در پایان جا دارد از دوستان گرامی آقایان خورده بین و افشار که مرا در انجام هرچه بهتر این مصاحبه یاری کردند تشکر ویژه داشته باشم. 

التماس دعا

نظرات 8 + ارسال نظر
شاهرخ قاسمی چهارشنبه 14 بهمن 1388 ساعت 09:07 ق.ظ

باسلام
ضمن تشکرازشمابخاطرمصاحبه ای که باآقای موجی کردیدآقای موجی شاعرتئانای است که این امررااثبات نمودهاست وهمینطوردیگرشاعران مدیحه سرای اهل بیت همچون آقای خورده بین بایدعرض کنم همه این عزیزان زندگیشان رادرگرواهل بیت گذاشته اندخداوندبه همه این عزیزان اجرمعنوی عنایت کند
مروایتان همه سال

مصطفی پنج‌شنبه 15 بهمن 1388 ساعت 03:20 ق.ظ

احسنت !بسیار عالی بود ! استاد موجی وهمجنین علی آغا مرواتون همه سالهاجرتون با سید الشدا !

مصطفی پنج‌شنبه 15 بهمن 1388 ساعت 03:21 ق.ظ

احسنت !بسیار عالی بود ! استاد موجی وهمچنین علی آغا مرواتون همه ساله اجرتون با سید الشهدا !

احمد پنج‌شنبه 15 بهمن 1388 ساعت 07:58 ب.ظ

بسیار عالی

ممنون

اشوب گر جمعه 16 بهمن 1388 ساعت 02:39 ب.ظ

متنا نوحه ها رو از کجا اوردی ............................

هه ههه هه هه ههه ههه هه هه

نوای د.ر.ی.ا حتما

سلام دوست آشوبگر.
متن نوحه اگر از وب لاگ نوای دریا بود ذکر منبع می کردم حتما.
متن نوحه ها رو خود آقای موجی در اختیار بنده قرار دادند.

احمد معرفت جمعه 16 بهمن 1388 ساعت 03:17 ب.ظ

با سلام و تشکر از زحمات شما و آقای موجی
متن نوحه های ذیل را هم بگذارید
1)ببار از دیده تر خون ز چشم خونبار امشب(واحد ماه رمضان)
2)واحدهای ایام فاطمیه از آقای موجی
3)غم به دل دارم زبان را قدرت تقریر نیست(واحد 28 صفر)

رضا.ن شنبه 17 بهمن 1388 ساعت 11:07 ب.ظ

با سلام
علی آقا لطفا با دیگر شاعران اهل بیت نیز مصاحبه ای داشته باشید.بابت متن واحدی که قرار دادی و همچنین فایل صوتییش از شما سپاس گزارم ضمنا از تیکه پرانیهایی که بعضی دوستان انجام میدهند ناراحت و دل سرد نشی و به هدف والای که داری فکر کن.

جواد شنبه 4 شهریور 1391 ساعت 03:21 ق.ظ http://www.irnon.ir/

سلام دوست عزیز
این شعر:
منم سرگشته حیرانت ای دوست کنم یکباره جان قربانت ای دوست

از آقای محمود موجی است؟
جوابش را به من اطلاع دهید.

بله دوست گرامی
شعر این کار از آقای موجی هست

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد